Verpakkingsdrukkerijen draaien op volle toeren: ‘Het is gekkenwerk’

De grafimedia branche verschuift steeds meer richting de verpakkingsindustrie. Denk daarbij aan digital printing of labelling, iets waar  een verpakkingsdrukkerij als St-Luc in België zich veelal in bezighoudt. Contentaanbieder Trends in België bracht in gesprek met familie Dhondt, eigenaar van St-Luc het huidige leven van de verpakkingsdrukkerij, en partner van Packaging Innovations 2020, in kaart. Door het coronavirus draait de productie op volle toeren om te kunnen voldoen aan de vraag voor de voedingsindustrie en de farmaceutische sector.

 

“Wij zijn een cruciale schakel in de voedselketen”, zegt Fanny Dhondt van de familiale verpakkingsdrukkerij St-Luc Labels & Packaging in Nazareth. Bij de bedrijven die verpakkingen produceren voor essentiële sectoren zoals de voedingsindustrie en de farmaceutische sector is het alle hens aan dek om op een veilige manier operationeel te blijven en alle bestellingen tijdig af te werken. “Het is gekkenwerk”, bevestigt Niko Dhondt, de bestuurder van de verpakkingsdrukkerij St-Luc Labels & Packaging in het Oost-Vlaamse Nazareth. Hij runt het familiebedrijf samen met zijn zus Fanny Dhondt en zijn vader Jerome Dhondt.

 

Dubbel effect

“Wij zijn een belangrijke toeleverancier van de voedingsindustrie. Die business boomt. We zien een dubbel effect: door het hamsteren van de jongste weken moeten onze klanten de warenhuizen opnieuw bevoorraden en de vraag stijgt doordat niemand buitenhuis kan eten. Wij produceren veel verpakkingen voor kant-en-klare maaltijden en voorverpakte voedingswaren zoals charcuterie, kazen, brood en koekjes. Bij die klanten zien we een duidelijke stijging van de afnamevolumes”, zegt Niko Dhondt.

St-Luc Labels & Packaging is de jongste jaren via overnames uitgegroeid tot een internationale speler met vestigingen in Nederland en Noord-Frankrijk. De groep heeft meer dan 300 werknemers, van wie 115 in België aan de slag zijn, en draaide in 2019 een geconsolideerde omzet van bijna 60 miljoen euro. Het familiebedrijf bedrukt labels, folies en kartonnen verpakkingen voor internationale bedrijven die actief zijn in de voeding, cosmetica, de petrochemie en de farmaceutische industrie.

“Wij werken voor cruciale sectoren. Sinds begin april staan de verpakkingsdrukkerijen op de lijst van de essentiële bedrijven”, stelt Fanny Dhondt vast. “Als de lockdown maatregelen strenger worden, kunnen wij verpakkingen blijven leveren aan de voedingsindustrie. Dat is cruciaal, want zonder verpakkingen komen er geen producten in de supermarkten.”

 

Het gehele artikel lezen? Registreer je voor Trends België en lees het artikel gratis:

Deel dit bericht

Scroll naar top