key topics

Sinds de eerste editie van Packaging Innovations kenmerkt het event zich door een hoog gewaardeerd sprekersprogramma. Ook dit jaar kun je tijdens Packaging Innovations aanschuiven bij interessante kennissessies waarbij key topics die spelen rond verpakkingsinnovaties worden behandeld.

Business, People, Planet

POWERED BY MEZZO | 10:40 - 12:15

Introductie Business, People, Planet

Rijk van Korlaar | Moderator | 10:40 - 10:45 uur

Lullen & Poetsen: innovation and design for sustainable packaging

Pablo Groglopo (EN) & Ronald Lewerissa | Generous Minds | 10:45 - 11:15 uur
Many announcements, articles and new solutions appear every week in the Packaging Industry. But how to maintain a broader picture in this historical transition towards the Circular Economy? Join Generous Minds to learn from some more “Lullen” in theoretical principles, and get inspired from quite some “Poetsen” on actual solutions by rethinking packaging.

Impact design & sustainability

Simone Lips | Impact Designer | Blackbirds | 11:30 - 12:00 uur

Bij Blackbirds houden wij ons dagelijks bezig met hoe wij onze ontwerpen stap voor stap een beetje groener kunnen maken. Simone, onze impact designer, neemt je mee in een inspirerende presentatie langs de 5 R’en en duikt in de kansen die er liggen als het gaat om ontwerpen voor de toekomst.

Our journey to (more) sustainable packaging

Niels Prinssen | Structural Packaging Designer | Philips | 11:45 - 12:15

Een kleine inkijk hoe Philips werk aan het verbeteren en plastic vrij maken van alle verpakkingen.

Met enkele interessante case studies in oa. Retail sleep categorie en het in het Beauty e-commerce (Amazon packaging) waar gekeken is naar materialen, logistiek en plastic vrij maken van de verpakking.

 

“We strive to make the world healthier and more sustainable through innovation some small inside how we approach this.”

Meet the speakers

12:00 - 12:40

Beïnvloed consumentengedrag met out of the box design thinking

Powered by FONK | 12:40 - 14:45

Moderator

Nicolette Hulsebos | Moderator | Founder & Hoofdredacteur | FONK Media | 12:40 - 12:45

Nicolette Hulsebos is founder en hoofdredacteur/uitgever van het platform FONK, met publicaties als FONK magazine, FONK daily, fonkonline en de FONK100 en events als Coolest Dutch Brands, New Kids on the Block (in samenwerking met de SAN)  en de beLOFte (in samenwerking met het Lucas-Ooms Fonds). Nicolette Hulsebos zet in vrijwel alles wat zij doet talent centraal en gaat daarbij vooral succesvol te werk als actieve aanjager en verbinder. Zij is om die reden ook verbonden aan de hoofdjury New Kids on The Block van de Stichting Adverteerdersjury Nederland en is bestuurslid bij het Lucas-Ooms Fonds.

 

De shift naar beter design

Graham Sturt | Founder | D8 | 12:45 - 13:15

D8 Amsterdam is sinds 2021 een samenwerking tussen het Glasgow’s designbureau D8 en de Amsterdamse creative director Graham Sturt. D8 werd in 1999 opgericht en werkt sindsdien vanuit Glasgow met vijftig medewerkers voor een klantenlijst waarop onder meer namen als BBC, Remy Cointreau, Aldi, V&A, GORE-TEX, Beam Suntory, Greenpeace, AIA, United States Holocaust Memorial Museum en Iberdrola prijken. Graham Sturt is al ruim 25 jaar bekend als creative director op internationale projecten. De laatste 13 jaar hiervan werkte hij bij het grootste netwerk-designbureau van Nederland. Sinds 2021 is hij het gezicht van D8 in Amsterdam en heeft hij de creatieve en zakelijke leiding over deze aanwinst in de Amsterdamse bureauwereld.

Graham neemt zijn gehoor mee op een creatieve journey waarbij out of the box denken en sustainability in (packaging) design gelijk opgaan.

B-Corp brand Holie brengt force for good naar het schap  

Valentijn van Santvoort | Co-founder | Holie | 13:15 - 13:45

Ken je dat gevoel van machteloosheid als het gaat over het klimaat? Valentijn wel. Daarom verruilde hij in 2019 de reclamewereld voor het impact ondernemerschap als co-founder van Holie: een gezond en B Corp gecertificeerd ontbijtmerk op een missie om de planeet af te koelen. 50% van de winst wordt geïnvesteerd in natuurherstel in Nederland en Afrika, wat een belangrijk onderdeel is van de oplossing voor klimaatverandering. Dit jaar ligt het merk op koers om een gebied te vergroenen ter grootte van de binnenstad van Amsterdam, waarmee zij op termijn 7.9 miljoen kg CO2 uit de lucht halen. Valentijn gelooft dat we aan de vooravond staan van een nieuwe economie waarin merken de kans én verantwoordelijkheid moeten pakken om hun business te gebruiken als een “force for good”.

Doing the good thing

Maira Evers | Founder | Gardeners | 13:45 - 14:15

“Look at you little woman, doing the good thing” een treffende uitspraak van niemand minder dan Gregory Porter die nietsvermoedend tijdens de heropening van het kantoor van Gardeners in de Vondelkerk langsliep en door Maira Evers naar binnen werd getrokken. Dat is Maira. Sociaal, openhartig, vrijmoedig en een echte go-getter. 7 jaar geleden gooide ze de positionering van haar bedrijf Gardeners om naar de creatieve agency Where good things grow en zette een commercieel bureau voort dat alleen samen met merken en mensen wil werken die dezelfde missie hebben om de wereld een betere en mooiere plek te maken. En sindsdien is het bedrijf enorm gegroeid, net als haar gevoel van voldoening.

Hoe sustainable groeistrategieën nieuwe omzetstromen genereren

Chris Out | Extreme Revenue Growth Expert | Chris Out | 14:15 - 14:45

Chris Out heeft als voormalig accountant het Growth Hacking Agency RockBoost opgericht, opgebouwd en in 2020 succesvol verkocht. Hij adviseert nu bedrijven over de hele wereld op het gebied van de laatste groeistrategieën en het omzetten van ideeën naar nieuwe omzetstromen. Chris is auteur van het boek Structuring for Extreme Revenue Growth: How to quickly monetize your biggest business opportunity dat recent is verschenen. Zijn modellen worden succesvol geïmplementeerd bij bedrijven uit verschillende industrieën, online én offline. Op 17 november laat Chris Out zien hoe ondernemers in de creatieve industrie en (sustainable) marketingorganisaties dit model succesvol kunnen toepassen op hun eigen organisatie.

Meet the speakers

14:45 - 15:00

Het (online) land-schap van de toekomst

15:30 - 17:00

BIOPLASTICS & PACKAGING

Caroli Buitenhuis | Bioplastics Expert | Green Serendipity | 15:30 - 16:00

In 2050 willen we af zijn van de fossiele grondstoffen en moeten alle verpakkingen circulair zijn. Maar hoe gaan we dit doen en welke grondstoffen gaan we dan daarvoor gebruiken? En hoe weten we of we dan wél goed bezig zijn? Hoe gaan we ervoor zorgen dat de verpakkingen passen binnen onze ecosystemen en geen schade meer zullen toebrengen aan milieu en maatschappij?

 

In deze presentatie wordt inzicht gegeven in de toekomst van verpakkingsmaterialen en hoe we over kunnen stappen van fossiele grondstoffen naar duurzaam geproduceerde hernieuwbare materialen uit onuitputbare bronnen. Kom vooral met al je brandende vragen!

Neuromarketing & Verpakkingen: Zo verleidt je het brein

Tim Zuidgeest | Co-founder | Unravel Neuromarketing Research | 16:00 - 16:30
Waarom vangt het ene product stof, en is een ander niet aan te slepen? Het antwoord zit in het brein. Ga mee op een reis door de wereld van neuromarketing en ontdek hoe het brein keuze maakt voor het schap. Je vertrekt met waardevolle insights om verpakkingen nóg verleidelijker te maken.

Hoe merken verpakkingen kunnen innoveren richting een circulaire toekomst

Marc Reijnders | Director | FieldLab Circular Packaging
16:30 - 17:00

Unilever heeft ambitieuze commitments om haar verpakkingen circulair te maken. Het in de praktijk brengen hiervan brengt uitdagingen met zich mee, die je als producent vaak niet alleen op kunt lossen. Daarom is een goede afstemming met de gehele keten cruciaal. Ligt de oplossing in het verpakkingsontwerp? Of kun je het probleem beter oplossen door slimme innovatie in sorteer- en recycleprocessen? Het FieldLab Circular Packaging brengt ketenpartners bij elkaar en helpt bedrijven als Unilever om hun duurzaamheidsambities te behalen. Zo kunnen we samen de gehele keten richting een circulaire toekomst bewegen.

 

Donderdag 18 november

Het (online) land-schap van de toekomst

10:30 - 12:00

BIOPLASTICS & PACKAGING

Caroli Buitenhuis | Bioplastics Expert | Green Serendipity | 10:30 - 11:00

In 2050 willen we af zijn van de fossiele grondstoffen en moeten alle verpakkingen circulair zijn. Maar hoe gaan we dit doen en welke grondstoffen gaan we dan daarvoor gebruiken? En hoe weten we of we dan wél goed bezig zijn? Hoe gaan we ervoor zorgen dat de verpakkingen passen binnen onze ecosystemen en geen schade meer zullen toebrengen aan milieu en maatschappij?

 

In deze presentatie wordt inzicht gegeven in de toekomst van verpakkingsmaterialen en hoe we over kunnen stappen van fossiele grondstoffen naar duurzaam geproduceerde hernieuwbare materialen uit onuitputbare bronnen. Kom vooral met al je brandende vragen!

Neuromarketing & Verpakkingen: Zo verleidt je het brein

Tim Zuidgeest | Co-founder | Unravel Neuromarketing Research | 11:00 - 11:30
Waarom vangt het ene product stof, en is een ander niet aan te slepen? Het antwoord zit in het brein. Ga mee op een reis door de wereld van neuromarketing en ontdek hoe het brein keuze maakt voor het schap. Je vertrekt met waardevolle insights om verpakkingen nóg verleidelijker te maken.

Hoe merken verpakkingen kunnen innoveren richting een circulaire toekomst

Joris van der Heijden | Strategy Manager Benelux | Unilever
Marc Reijnders | Director | FieldLab Circular Packaging
11:30 - 12:00

Unilever heeft ambitieuze commitments om haar verpakkingen circulair te maken. Het in de praktijk brengen hiervan brengt uitdagingen met zich mee, die je als producent vaak niet alleen op kunt lossen. Daarom is een goede afstemming met de gehele keten cruciaal. Ligt de oplossing in het verpakkingsontwerp? Of kun je het probleem beter oplossen door slimme innovatie in sorteer- en recycleprocessen? Het FieldLab Circular Packaging brengt ketenpartners bij elkaar en helpt bedrijven als Unilever om hun duurzaamheidsambities te behalen. Zo kunnen we samen de gehele keten richting een circulaire toekomst bewegen.

 

Meet the speakers

12:00 - 12:30

Design Deconstructed

Pentawards Conferences | 13:00 - 16:30

The science behind future-fit creativity

Marcel Verhaaf | Executive Creative Director | SGK | 13:00 - 13:30

Our objective is to create more sustainable, more desirable and more commercially effective packaging design. To achieve this hat trick we need to inject our packaging design strategies with objectivity. Join us as we share the science and tools behind the innovative solutions to more future fit brands.

Q&A | Networking | Meet the speaker | 13:30 - 13:45

How to implement design within organizations

Silke Bochat (EN) | Head of Design | Colgate | 14:00 - 14:30
The presentation is a 30min extract of a masterclass about Design Leadership, deconstructing the fundamentals on how to implement design and design functions within organizations, including how organizations work, how design leaders build teams, how to scale design and drive design ROI.

Q&A | Networking | Meet the speaker | 14:30 - 14:45

DESIGN'S TIME TO EMBRACE AND LEAD CHANGE

Steve Honour (EN) | Design & Visual Identity Leader | Diageo | 15:00 - 15:30

Meer informatie volgt. 

Q&A | Networking | Meet the speaker | 15:30 - 15:45

Panel discussion

Hosteds by Reflex, Pentawards, Packaging & More | 16:00 - 16:30
Adam Ryan

Pentawards

Marc Reijnders

FieldLab

Wayne Hallett

Reflex

Marcel Verhaaf

SGK

Silke Bochat

Colgate

Steve Honour

Diageo

Paul Roeters

Studio Kluif

NETWORKING - CELEBRATION OF DUTcH WINNERS | 16:30 - close

Kennissessie bijwonen?

Dat kan! Tijdens Packaging Innovations kun je eenvoudig aanschuiven bij alle sessies. Het enige wat je hoeft te doen, is je van tevoren aan te melden voor een bezoek aan het exclusieve verpakkingsevent.

WAT KUN JE NOG MEER VERWACHTEN

TITEL SESSIE

Naam spreker | Bedrijf | tijdstip sessie

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Business, People, Planet: van milieuprobleem naar milieuoplossing

Link met green & material lab

De invloed van coronavirus zal een blijvende verandering teweegbrengen in de verpakkingsindustrie. Duurzame verpakkingsmaterialen blijven als topic hoog op de agenda staan, maar het coronavirus voedt ook de discussie rond plastic verpakkingen. Daarbij stijgt de noodzaak voor hygiëne en kan het virus leiden tot een nieuwe bedrijfsvoering en tot kansen voor innovatie. Hoe realistisch is een duurzame groei na de coronacrisis? En wat heeft de pandemie voor invloed op de perceptie van de consument? Wij gaan in op een nieuwe verpakkingsdimensie, waarbij de mensheid voorbereid is op een soortgelijke uitbraak. Of vallen we toch terug in onze oude gewoontes?

PIETER POT

Innovatieve bezorgdienst in glazen potten
Pieter Pot wil dat het toegankelijk wordt om boodschappen te doen zonder verpakkingen, zonder extra moeite, kosten of tijd. We weten allemaal dat we onze planeet voortdurend vervuilen met grote hoeveelheden verpakkingsafval en handelen hier ook steeds bewuster naar. Pieter Pot wil milieuvriendelijk boodschappen doen net zo gemakkelijk maken als naar de reguliere supermarkt gaan: de eerste circulaire online supermarkt van Nederland. Op dit moment levert Pieter Pot boodschappen verpakkingsvrij, door ze in glazen potten bij je thuis te bezorgen én weer op te halen. Precies zoals de melkboer dat vroeger deed: een gevulde fles melk en hij nam je lege flessen weer mee terug.

Niels Prinsen - Philips

Transition to 'plastic free' in 2025

Transition to 'plastic free' in 2025

The goal is to reach have plastic free packaging for all Philips packaging in 2025. A short story on how Philips approaches this goal and how it being handled with some interesting cases to inspire and to show how the development team is taken up this challenge.

Beïnvloed consumentengedrag met out of the box design thinking

Link met design lab – Powered by FONK

Verpakkingdesign bepaalt het succes van het product. Hoe overtuig je de consument tot het doen van aankopen? Hoe zet je jouw product online ‘in het schap’? Hoe speel je met jouw verpakkingsdesign in op meerdere doelgroepen? GenZ heeft heel andere eisen en voorkeuren dan bijvoorbeeld jonge werkende ouders. Deze wensen zijn ook heel anders dan die van een middelbare shopper. In hoeverre laat je onderzoek hierin bepalend zijn en wat zou de rol van meer intuïtief ontwerpen kunnen zijn?

Het (online) land-schap van de toekomst

Link met retail lab

Supermarketeers houden zich druk bezig met de digitalisering van de supermarktindustrie. Maar niet alleen in de supermarkt sector volgen de verpakkingstrends zich in rap tempo op. De uitdagende route van verpakkingen in het retail-landschap gaat niet alleen over duurzaam verpakken, maar ook over gemak, personalisatie en technologische aspecten. Smart-packaging biedt hierbij de ideale gelegenheid om tijdens of na de aankoop iets extra’s te bieden aan consumenten, maar kunnen daarnaast ook direct een product ondersteunen. Is jouw verpakking toekomstbestendig? Maak kennis met het (online) schap van de toekomst.

Caroli Buitenhuis

is verpakkingskundige en gespecialiseerd in hernieuwbare materialen
In 2050 willen we af zijn van de fossiele grondstoffen en moeten alle verpakkingen circulair zijn. Maar verpakken we nog wel in 2050? En bestaan er dan nog supermarkten zoals in de huidige vorm? Hoe doen we onze boodschappen? Welke rol spelen digitalisering, de groeiende populatie en verstedelijking? En als we dan een verpakking hebben, waar is deze dan van gemaakt, wat doen we ermee na gebruik en hoe wordt de verpakking weer nieuwe grondstof? In deze workshop wordt zicht op de toekomst gegeven zodat bedrijven hun verpakkingsstrategie voor future proof verpakkingen daarop aan kunnen passen. Bedrijven zullen daarbij ook gevraagd worden mee te denken en input te leveren vanuit hun eigen expertise. Deze workshop wordt begeleid door Caroli Buitenhuis van Green Serendipity vanuit samenwerking met ChemistryNL (overheid)

ADAM TASI

Geurbeleving: ruik de verpakking!
81% van de consumenten verkiest een product dat ze kunnen zien én ruiken over een product dat ze alleen kunnen zien. Adam van Scent the Brand vertelt je alles geurmarketing op en rond verpakkingen: wrijf & ruik geurstickers, lift-ups, geurende nekhangers, continue geurende verpakkingen en geurlabels. Én hij laat het ook ruiken! Adam heeft een grote bundel aan ervaring met geurmarketing voor internationale A-merken. Met Scent the Brand bedenkt en produceert hij voor o.a. Unilever, Beiersdorf, Rituals, Bolletje en PepsiCo geurtoepassingen op het gebied van instore, print, POS en OOH. Adam ruikt aan (bijna) alles wat hij in zijn handen krijgt, een beroepsrisico dat hij voor lief neemt.
SCENT THE BRAND

Pentawards conference: recognize excellence through packaging design

Link met design lab – Powered by Pentawards

The Pentawards Conference is the place where design, brand and technology collides. Whether it is food, drinks, cosmetics, books, or luxury items, successful packaging serves to stir the senses and appeal to our emotions in ways that are as subtle as they are striking. Visit the conference and get inspired through the presentation of live outstanding packaging design cases.

Scroll naar top