key topics

N.B. Packaging Innovations 2020 is uitgesteld naar november 2021. Nieuwe informatie over het programma van 2021 editie volgt.

Sinds de eerste editie van Packaging Innovations kenmerkt het event zich middels een hoog gewaardeerd sprekersprogramma. Dit dient als doel om bezoekers rijker aan kennis, vol inspiratie en met een uitbreiding van het netwerk huiswaarts te laten keren. Packaging Innovations brengt opnieuw een hoogwaardig sprekersprogramma waarbij key topics, die spelen rond verpakkingsinnovaties, worden behandeld.

Sustainability vs corona: van milieuprobleem naar milieuoplossing

Link met green & material lab

De invloed van coronavirus zal een blijvende verandering teweegbrengen in de verpakkingsindustrie. Duurzame verpakkingsmaterialen blijven als topic hoog op de agenda staan, maar het coronavirus voedt ook de discussie rond plastic verpakkingen. Daarbij stijgt de noodzaak voor hygiëne en kan het virus leiden tot een nieuwe bedrijfsvoering en tot kansen voor innovatie. Hoe realistisch is een duurzame groei na de coronacrisis? En wat heeft de pandemie voor invloed op de perceptie van de consument? Wij gaan in op een nieuwe verpakkingsdimensie, waarbij de mensheid voorbereid is op een soortgelijke uitbraak. Of vallen we toch terug in onze oude gewoontes?

PIETER POT

Innovatieve bezorgdienst in glazen potten
Pieter Pot wil dat het toegankelijk wordt om boodschappen te doen zonder verpakkingen, zonder extra moeite, kosten of tijd. We weten allemaal dat we onze planeet voortdurend vervuilen met grote hoeveelheden verpakkingsafval en handelen hier ook steeds bewuster naar. Pieter Pot wil milieuvriendelijk boodschappen doen net zo gemakkelijk maken als naar de reguliere supermarkt gaan: de eerste circulaire online supermarkt van Nederland. Op dit moment levert Pieter Pot boodschappen verpakkingsvrij, door ze in glazen potten bij je thuis te bezorgen én weer op te halen. Precies zoals de melkboer dat vroeger deed: een gevulde fles melk en hij nam je lege flessen weer mee terug.

Smithers

Packaging trends in post-COVID world
The long-term impact of COVID-19 will lead to permanent changes in packaging demand across different substrates, end-use markets and geographic regions. It is a truly disruptive event. This presentation builds on proprietary market data and expert technical and market insight to paint a picture of these high level changes, and the potential impact on packaging. Smithers experts will guide you through all the major trends, including e-commerce, sustainability, packaging substitution trends, supply chain disruption and changing brand owner and consumer preferences.

Beïnvloed consumentengedrag met out of the box design thinking

Link met design lab – Powered by FONK

Verpakkingdesign bepaalt het succes van het product. Hoe overtuig je de consument tot het doen van aankopen? Hoe zet je jouw product online ‘in het schap’? Hoe speel je met jouw verpakkingsdesign in op meerdere doelgroepen? GenZ heeft heel andere eisen en voorkeuren dan bijvoorbeeld jonge werkende ouders. Deze wensen zijn ook heel anders dan die van een middelbare shopper. In hoeverre laat je onderzoek hierin bepalend zijn en wat zou de rol van meer intuïtief ontwerpen kunnen zijn?

Het (online) land-schap van de toekomst

Link met retail lab

Supermarketeers houden zich druk bezig met de digitalisering van de supermarktindustrie. Maar niet alleen in de supermarkt sector volgen de verpakkingstrends zich in rap tempo op. De uitdagende route van verpakkingen in het retail-landschap gaat niet alleen over duurzaam verpakken, maar ook over gemak, personalisatie en technologische aspecten. Smart-packaging biedt hierbij de ideale gelegenheid om tijdens of na de aankoop iets extra’s te bieden aan consumenten, maar kunnen daarnaast ook direct een product ondersteunen. Is jouw verpakking toekomstbestendig? Maak kennis met het (online) schap van de toekomst.

Caroli Buitenhuis

is verpakkingskundige en gespecialiseerd in hernieuwbare materialen
In 2050 willen we af zijn van de fossiele grondstoffen en moeten alle verpakkingen circulair zijn. Maar verpakken we nog wel in 2050? En bestaan er dan nog supermarkten zoals in de huidige vorm? Hoe doen we onze boodschappen? Welke rol spelen digitalisering, de groeiende populatie en verstedelijking? En als we dan een verpakking hebben, waar is deze dan van gemaakt, wat doen we ermee na gebruik en hoe wordt de verpakking weer nieuwe grondstof? In deze workshop wordt zicht op de toekomst gegeven zodat bedrijven hun verpakkingsstrategie voor future proof verpakkingen daarop aan kunnen passen. Bedrijven zullen daarbij ook gevraagd worden mee te denken en input te leveren vanuit hun eigen expertise. Deze workshop wordt begeleid door Caroli Buitenhuis van Green Serendipity vanuit samenwerking met ChemistryNL (overheid)

ADAM TASI

Geurbeleving: ruik de verpakking!
81% van de consumenten verkiest een product dat ze kunnen zien én ruiken over een product dat ze alleen kunnen zien. Adam van Scent the Brand vertelt je alles geurmarketing op en rond verpakkingen: wrijf & ruik geurstickers, lift-ups, geurende nekhangers, continue geurende verpakkingen en geurlabels. Én hij laat het ook ruiken! Adam heeft een grote bundel aan ervaring met geurmarketing voor internationale A-merken. Met Scent the Brand bedenkt en produceert hij voor o.a. Unilever, Beiersdorf, Rituals, Bolletje en PepsiCo geurtoepassingen op het gebied van instore, print, POS en OOH. Adam ruikt aan (bijna) alles wat hij in zijn handen krijgt, een beroepsrisico dat hij voor lief neemt.
SCENT THE BRAND

Pentawards conference: recognize excellence through packaging design

Link met design lab – Powered by Pentawards

The Pentawards Conference is the place where design, brand and technology collides. Whether it is food, drinks, cosmetics, books, or luxury items, successful packaging serves to stir the senses and appeal to our emotions in ways that are as subtle as they are striking. Visit the conference and get inspired through the presentation of live outstanding packaging design cases.

WAT KUN JE NOG MEER VERWACHTEN

Scroll naar top