In gesprek met de NL Pentawards winnaars van 2020

In gesprek met de NL Pentawards winnaars van 2020

Eind september vond de digitale uitreiking van de Pentawards plaats tijdens de Pentawards Gala Ceremonie. Nederland wist dit jaar 13 awards in de wacht te slepen. Hiermee lieten we opnieuw zien dat we tot de top op het gebied van packaging design behoren. Maar welke verhalen hangen er achter deze succesverhalen? Hoe is het design tot stand gekomen? En waar is gedurende het ontwerp rekening mee gehouden?

 

Afgelopen tijd hebben wij gesproken met de mensen achter de designs. Personen (design agencies) die niet alleen de focus leggen op het design, maar ook rekening houden met duurzaamheid, probleemoplossend en gebruiksgemak.

  1. ‘Maximaal resultaat behalen met zo weinig mogelijk elementen’
  • Designbureau: MAGNET Design Firm
  • Opdrachtgever: HEMA

Als Nederlandse grafisch ontwerper is Richard Mooij, Independent Brand and Retail Designer en Studio owner van ‎MAGNET Design firm, werkzaam in verschillende disciplines van het vak. Sinds 2016 werkt hij als zelfstandig ontwerper voor diverse opdrachtgevers, zoals Coca-Cola, FrieslandCampina, Heineken en Unilever, HEMA, Design Bridge en VBAT. Zijn ontwerpen worden veelal gekenmerkt door een aanvallende eenvoud waarbij essentie aan een goed idee wordt gekoppeld. Afgelopen september viel MAGNET Design Firm in de prijzen en won een Platinum Pentaward met het design voor HEMA. Wij spraken Richard na deze winst en stelden hem een aantal vragen.


Creativity first

Op de vraag hoe Richard tot het concept is gekomen antwoordt hij: “Ik stel mezelf altijd ten doel een maximaal resultaat te behalen met zo weinig mogelijk elementen, om vervolgens een glimlach te genereren bij de ontvanger. Tijdens het ontwerpproces voor deze verpakkingen bracht het afpellen van de keuzemogelijkheden me bij een nieuwe essentie van de witte kartonnen dozen, waarin deze opblaasbare figuren verkocht zouden gaan worden. Ik wilde creëren dat je niet alleen een doos met ‘iets erin’ koopt, maar dat je bij de aanschaf van een opblaasfiguur voor het zwembad iets erbij krijgt! Namelijk een zomer vol verkoeling, ontspanning en het plezier hebben van je nieuwe opblaasbare rookworst of tompouce. En dat idee bleek het ultieme distillaat. De doos werd een zwembad waarin het waterproduct haar eigen duik kon nemen. Zwembadtrapje ernaast en de bel geraakt.”


Van niets naar iets

De dozen zijn van stevig karton. Niet alleen de beste bescherming voor het product, maar ook een besluit vanuit sustainable oogpunt. HEMA gebruikt voor haar verpakkingen liever herbruikbaar karton dan plastic, dat na het openen vaak direct in de prullenmand verdwijnt. Mooij: “De filosofie ‘dat je van niets iets kunt maken’ zie je terug in de gehele winkel. Factoren als timing en budget dwongen ons (team HEMA en ik) om creatief te zijn in alle opzichten. Uiteindelijk leverde de kracht van een goed visueel idee en doorzettingsvermogen deze vrolijke verpakkingsontwerpen op. Alle betrokkenen hebben er hard aan gewerkt, zowel bij HEMA, de leverancier in China en elders. Vaak overnight, met handen en voeten en dan is een Platinum Pentaward echt een geweldige beloning!”


Slimmer, beter en minder

Wat is je visie op de toekomst qua trends en ontwikkelingen binnen het vakgebied? “Slimmer, beter, minder, dat is natuurlijk de opdracht voor ons allemaal. Ik gebruik rationaliteit heel graag als voornaamste emotie in mijn werk en pas daarna sla ik visueel toe. Ik denk dat het klopt om te zeggen dat goede verpakkingen in de toekomst onverbloemder, oprechter en zelfs minder aanwezig worden. Niet als trend, maar als noodzakelijke ontwikkeling. Dit wil niet zeggen dat deze niet meer mooi of sophisticated kunnen zijn. Integendeel zelfs. Maar met enkel decoreren en verhaaltjes vertellen kom je er niet meer. En dat is terecht”, aldus Mooij.

 

2. Een designoplossing dat een functionele verpakking omzet in een verpakking met een emotionele connectie, een verpakking die zorgt voor een glimlach

 

  • Designbureau: Bowler en Kimchi
  • Opdrachtgever: Bean Playing Tennis

In deze tijd waarin kinderen meer bezig zijn met online gaming, social media en Netflix is het steeds (meer) een uitdaging om kinderen het huis uit te krijgen om iets actiefs te doen buiten. Bowler & Kimchi was een van de dolgelukkige winnaars tijdens de Pentawards. “We zijn superblij en trots op deze gouden Pentaward! Het is een project wat we zelf bedacht hebben, dus extra leuk om daar een award voor te krijgen”. “We wilden graag een verpakkingsconcept ontwikkelen dat kinderen aanspreekt en de ouders helpt om hen te motiveren om buiten te spelen en plezier te hebben! Onze oplossing was een idee voor een verpakking voor tennisballen. Hopelijk kunnen we hiermee heel veel kinderen lekker buiten laten spelen! Wie wordt daar nou niet blij van?”, aldus Kevin Davis, eigenaar van Bowler & Kimchi.

Wat maakt de verpakking voor opdrachtgever ‘Bean Playing Tennis’ zo bijzonder? De verpakking is direct de manier om tennisballen op te bergen. Hierdoor is er zo min mogelijk materiaal nodig en hoeft er niets weggegooid te worden. Het logo en alle noodzakelijke informatie is verwerkt in de verpakking en daardoor is er geen label nodig. “We vinden de aarde en het milieu zeer belangrijk en om die reden hebben we ervoor gekozen om op een leuke manier gebruik te maken van recycled plastic uit de zee”. Een klein, maar belangrijk detail is het haakje bovenaan de boon. Dit stelt de gebruiker in staat om de boon op te hangen, zoals bijvoorbeeld aan het net op het tennisveld.

Have you “bean” playing tennis?

Geïnspireerd door sperzieboon is de tennisbalverpakking getransformeerd in een grote boon met daarin de vier ballen. Visueel is het een mooie verpakking die van het schap knalt. Een design oplossing dat een functionele verpakking omzet in een verpakking met een emotionele connectie, een verpakking die zorgt voor een glimlach. Het leven is al serieus genoeg! Het idee achter BEAN PLAYING TENNIS is het spelen met de Engelse woorden BEAN en BEEN. Have you “bean” playing tennis?

Zelfs een kleine verandering is beter dan geen actie ondernemen

“Als branche is het nemen van meer verantwoordelijkheid voor de impact die we allemaal hebben op het milieu een belangrijke stap om vooruit te komen. Bowler & Kimchi heeft een missie om impact te maken waar we kunnen. Het is niet bij elk project mogelijk of soms realistisch, maar wij vinden het onze verantwoordelijkheid om actief op zoek te gaan naar kansen in het ontwerpproces. Concreet betekent dit voor ons dat we de keuze van fysieke verpakkingen, materialen en gebruikte drukprocessen moeten herzien. We werken graag nauw samen met klanten om in sommige gevallen de mogelijke processen opnieuw te bekijken en te kijken of we samen verbeteringen kunnen aanbrengen, zelfs een kleine verandering is beter dan geen actie ondernemen”, aldus Davis.

2. Goede verpakkingsontwerpen onderscheiden zich ook doordat ze een probleem oplossen

  • Designbureau: Studio Kluif
  • Opdrachtgever: BrandLoyalty

Het Nederlandse Studio Kluif won afgelopen maand opnieuw drie Pentawards, wederom een drietal kronen op het lange palmares van prijswinnende ontwerpen uit de Brabantse studio. We vroegen het art director en mede-oprichter Paul Roeters, wat hun ontwerpen nu zo bijzonder maakt.

Lachend zegt hij dat er binnen Studio Kluif (en daarbuiten) nog wel eens wordt gegrapt dat ze “specialized in everything” zijn. Want hoewel het bedrijf bij de Pentawards in beeld komt door de bijzondere verpakkingsontwerpen, doen ze veel meer dan dat in Den Bosch. Het bedrijf is gestoeld op zes pijlers, waar packaging design er maar eentje van is.

 

 

Het huwelijk van product en verpakking

“Unieke creaties ontstaan er wanneer het ontwerpbureau niet alleen de verpakking afstemt op het product van een opdrachtgever maar wanneer product design óók onderdeel uitmaakt van de opdracht. Dan komen verpakking en product pas écht samen in een fraai huwelijk. Wanneer een opdrachtgever je ook nog de vrijheid geeft, om durf te tonen en iets te creëren met een twist, dan kun je echt onderscheidend zijn. Maar dan moet die ‘twist’ wel een goede vondst zijn. Je moet niet iets willen forceren om maar anders te zijn”, zo vult Paul aan.

Het ontwerp voor Brand Loyalty dat bekroond werd met een Gold Award is daar een mooi voorbeeld van. De voetballen, die zijn ontworpen met de mascottes van de landen die deel zouden nemen aan het EK Voetbal, dienen dit jaar als inspiratiebron. De verpakking completeert dat ontwerp én is bovendien functioneel als draagbare box. Ondanks dat het EK dit jaar helaas niet kon plaatsvinden, hebben we het vermoeden dat we deze creaties alsnog wel ergens eens bij elkaar kunnen sparen in de toekomst.

 

 

Visueel aantrekkelijk ontwerp en functioneel

“Goede verpakkingsontwerpen onderscheiden zich ook doordat ze een probleem oplossen” vervolgt Paul. Een slimmigheidje wat je meestal niet eens als zodanig herkent. De met brons bekroonde verpakking van hondenvoer voor opdrachtgever Intratuin doet dat heel goed. Niet alleen is het een visueel aantrekkelijk ontwerp, de vensterdoos is ook nog eens functioneel. Voor de consument, die makkelijk kan zien hoeveel er nog in het pak zit en of het al tijd is om nieuwe brokken te kopen. Maar ook voor de opdrachtgever die de verpakking kan gebruiken voor allerlei verschillende soorten brokken. Men hoeft alleen het stickerlabel aan te passen, want dankzij het venster is direct duidelijk voor de consument wat erin zit. Dat maakt het voor Intratuin mogelijk om de verpakking in bulk te produceren in één variant, terwijl ze het wel voor meerdere varianten kunnen inzetten.

Een bijzondere twist en meestal een gezonde portie humor lijken de geheime ingrediënten te zijn van het elftal vol creatief talent dat compagnons Paul en Jeroen hebben samengesteld. Namens Packaging Innovations nogmaals van harte gefeliciteerd met twee gouden en een bronzen Pentawards dit jaar. We kijken uit naar jullie inzendingen voor 2021.

 

3. Prijswinnend verpakkingsdesign voor babyvoeding

  • Designbureau: Maan
  • Opdrachtgever: Howies

Desigbureau Maan indentity design content is opgericht in 1993 en gevestigd in Breda en Dordrecht. Ze willen het verschil maken voor hun klanten door juist op én over de grenzen van strategie, branding, design en content te gaan. Op die manier ontstaat er samenhang en lange termijn resultaat. Dit doen het bureau door intensief samen te werken mét en vóór hun opdrachtgevers. Op welke manier deze samenwerking tot uiting komt vroegen we aan Ruud van den Boogaart, partner en strategy director bij Maan.

 

Hard work pays off

Afgelopen september won Maan indentity design een bronzen Pentaward voor hun verpakkingsontwerp voor opdrachtgever Howies! Howies brengt een breed assortiment babymaaltijden op de markt die de ouder van nu ontzorgt. Naast het gemak van kant-en-klare voeding, is het gebruik van uitsluitend verse ingrediënten zonder toevoegingen, een grote plus voor dit product. Door de maaltijden direct na bereiding in te vriezen, blijven alle voedingsstoffen en smaken optimaal behouden.

 

What you see is what you get

Hoe Maan tot dit concept is gekomen antwoordde zij als volgt: “Voordat we aan de slag gingen met dit toffe design, onderzochten we de wensen en behoeften van toekomstige kopers en gebruikers van het product; ouders en hun baby’s. We doken daarvoor in de bestaande markt van babyvoeding. Daar haalden we de eerste ingrediënten voor de nieuwe look & feel op. Het design moest duurzaam en gezond uitstralen en passen bij de drukke levens van jonge ouders. Om dit extra te benadrukken kozen we voor een design in zachte kleuren en heldere vormen. De vrolijke groente-karaktertjes op de verpakking als vanzelfsprekend een voor baby’s en peuters herkenbare associatie met de pure smaken die deze soepen hebben”, aldus Ruud van den Boogaart.

Om het gezonde en verantwoorde karakter van een merk als Howies te benadrukken, is er een duurzame verpakking ontwikkeld. “Dit is wat de verpakking ook zo bijzonder maakt. De magnetron bestendige beker is daarom gemaakt van kaftpapier en is 100% biologisch afbreekbaar”. De zachte kleuren van de branding aan de buitenzijde van de sleeve, in combinatie met de natuurlijke structuur van het materiaal aan de binnenzijde van de sleeve en het bakje geeft het geheel een vrolijk uiterlijk zonder het gezonde en natuurlijke karakter van het product en de verpakking te verliezen.

 

Trends en ontwikkelingen?

Het bewustzijn rond gezonde en duurzame voeding neemt toe bij consumenten. Dit geldt voor de hele voedselketen en is dus ook van invloed op verpakkingen. Verpakkingen vertellen een verhaal. Niet alleen met het verpakkingsdesign, maar ook met de keuze voor biobased / biologisch afbreekbare materialen. Om op te vallen binnen alle keuzes die een consument heeft is de beleving van een merk of bepaald product bepalend en daar zien we een grote rol voor bureaus met een brede blik op de wereld.

De komende tijd publiceren wij interviews met de mensen achter de designs. Personen (design agencies) die niet alleen de focus leggen op het design, maar ook rekening houden met duurzaamheid, probleemoplossend en gebruiksgemak.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Scroll naar top