COVERSTORY PAKKRACHT: TOEKOMSTIGE GENERATIE CENTRAAL OP PACKAGING INNOVATIONS

INTIEMERE SFEER VOOR VERPAKKINGSINNOVATIES

De belangrijkste ontwikkeling van Packaging Innovations is dat de beurs terug wordt gebracht naar waar ze thuishoort, namelijk de omgeving van Amsterdam. “Dat is toch wel het kloppend hart van verpakkingsinnovaties en designs”, verklaart De Hoon. “We hebben in 2018 een uitstap gemaakt naar Jaarbeurs Utrecht, waar we Packaging Innovations samenbrachten met Empack. Dit was absoluut een goede editie, maar we vinden dat de sfeer van verpakkingsinnovaties wat intiemer en exclusiever moet zijn. Daarom gaan we terug naar Taets Art & Event Park in Amsterdam, Zaanstad. Een mooie locatie waar we al eerder twee edities hebben georganiseerd en waar zowel exposanten als bezoekers toen ook zeer lovend over waren. Taets heeft zich de laatste jaren als eventlocatie sterk ontwikkeld. Twee belangrijke verbeteringen zijn de bereikbaarheid met het openbaar vervoer en de toename van beursruimte, wat perfect aansluit op onze ambities.”

Voor Packaging Innovations maakt de organisatie een heel specifieke selectie aan bezoekers. Deze selectie mag volgens De Hoon niet te breed zijn, maar moet juist kwalitatief de diepte van verpakkingsinnovaties in. “De bezoeker van Empack sluit niet vanzelfsprekend ook aan op het aanbod van exposanten bij Packaging Innovations. Daarom was het voor ons een logische keus om het toch weer los van elkaar te organiseren. Ook qua timing spreekt het najaar de brandowners en marketeers meer aan, omdat dat hét moment is waarop de plannen voor het nieuwe jaar worden bepaald. Dus dan geven we ze de gelegenheid om hun doelgroep te ontmoeten en de nieuwste informatie over innovaties te verzamelen.”

‘WELCOME TO OUR LAB’

Naast het theater, waar een divers conferentieprogramma zal worden gebracht, introduceert Packaging Innovations in 2020 ook verschillende laboratoria waar belangrijke topics in de wereld van verpakkingen en verpakkingsinnovaties worden belicht. Naast theoretische sessies zoekt de organisatie in die laboratoria ook de interactie op tussen bezoekers en sprekers. De Hoon licht toe: “We willen daarmee het creatieve proces in verpakkingsdesign illustreren. Verdeeld in het Green Lab, Material Lab, Design Lab en Retail Lab.”

In het Green Lab wordt de noodzaak van duurzaamheid benadrukt en krijgen bezoekers inzicht in de milieu-impact van zijn of haar verpakking. Om te zorgen voor de juiste synerie, staat het Green Lab zij aan zij met het Material Lab, waar alle oplossingen voor innovatie in materialen worden gepresenteerd. Materialen moeten namelijk ook onderscheidend, natural en authentiek blijven. Het genoemde Desgin Lab benadert verpakkingen als een krachtig communicatieinstrument. De laboranten bestaan uit invloedrijke design agencies en laten de producten van bezoekers excelleren, online en in de schappen. Tot slot het Retail Lab. Hier geven laboranten insight tips over de nieuwste toonaangevende innovaties, waarmee het  Onderscheidend vermogen van verpakkingen in het (digitale) schap wordt geoptimaliseerd.

WAARDEVOLLE WISSELWERKING

“Met onze events vinden wij het heel belangrijk om de brug te slaan tussen opleidingen en het bedrijfsleven”, gaat De Hoon verder. “Niet alleen maar van het bedrijfsleven naar de studenten, maar zeker ook vice versa. De nieuwe generatie teert vanzelfsprekend deels wel op de ervaring van de gevestigde orde, maar andersom kan het bedrijfsleven enorm geïnspireerd raken door de studenten; het draait om de wisselwerking. Daarnaast zullen we komend jaar opnieuw de zogenaamde Startup Launchpad inrichten, omdat we het ontzettend belangrijk vingen om op ons community-platform ook ruimte te bieden voor jong ondernemerschap.”

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Scroll naar top